Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach biurowych - Instrukcja.pl

Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach biurowych

Instrukcja bhp

Podobne instrukcje

bhp

Od: vv1az0a1
Liczba wyświetleń: 4688

Odsłon:  11434  Data dodania:  2009-07-26 10:16:39 
Czy ta instrukcja jest pomocna ?
Tagi:BHP

Opis:

Instrukcja bhp przy pracach biurowych

Podstawowe czynności przed rozpoczęciem pracy

1.  Pamiętaj, że przed podjęciem pracy na stanowisku musisz po­siadać aktualne badania lekarskie oraz wymagane szkolenia w zakresie BHP i ergonomii.

2.  Musisz znać dokładnie instrukcje obsługi sprzętu stosowanego w biurze.

3.  Uporządkuj stanowisko pracy i przewietrz pomieszczenie.

4.  Sprawdź kompletność wyposażenia stanowiska oraz to, czy nie ma widocznych uszkodzeń sprzętu, przewodów oraz osprzętu elektrycznego (gniazdka, wtyczki).

5.  Pamiętaj, że usytuowanie miejsca pracy każdego urządzenia biurowego powinno być zgodne z zapisami zawartymi w instrukcji obsługi, w tym m.in.: oddalone od materiałów i substancji łatwo palnych, wykluczające możliwość zalania wodą, oddalone od grzejników, stabilne i minimalizujące uciążliwości dla otoczenia.

6.  Pamiętaj, że wszelkie czynności związane z naprawą urządzeń biurowych powinny być wykonywane przez osoby do tego upo­ważnione.

7.  Pamiętaj, że na czas dłuższego postoju urządzeń należy wy­łączyć je z sieci, wyjmując wtyczkę z gniazdka sieciowego. To samo trzeba uczynić w trakcie wykonywania czynności kon­serwacyjnych i naprawczych, a także podczas wymiany tonera w kserokopiarce.

8.  Podejmując pracę przy komputerze, dostosuj wysokość krzesła i ustawienie oparcia do wymiarów swojego ciała. Krzesło powin­no być typu obrotowego, oparte minimum na 5 rolkach.

9.  Sprawdź także i ewentualnie popraw ustawienie monitora, kla­wiatury, myszki. Odległość oczu od ekranu powinna wynosić od 40 cm do 75 cm, zależnie od przekątnej ekranu. Przed klawia­turą na stoliku musi pozostawać wolna przestrzeń na podparcie rąk - ok. 10 cm.

10. Ureguluj oświetlenie na stanowisku tak, by na ekranie nie pojawiały się refleksy świetlne, a monitor, o ile to możliwe, był ustawiony bokiem do okna (płaszczyzna ekranu powinna być prostopadła do okna).

Zasady i sposoby wykonania pracy

1.  Podczas pracy na komputerze pamiętaj, by klawiatura, doku­menty i monitor były ustawione w linii prostej przed tobą.

2.  Operuj myszką, mając rękę podpartą w nadgarstku.

3.  Podczas pracy zachowaj właściwą, ergonomiczną pozycję ciała.

4.  Stosuj przerwy przy intensywnej pracy przy monitorze ekrano­wym, co najmniej 5 min co 1 godz. Okresowo w trakcie dniówki roboczej staraj się zmieniać rodzaj zajęć.

5.  Pamiętaj o tym, że kobiety w ciąży nie mogą pracować przy obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godz. na dobę.

6.  Jeżeli to konieczne, stosuj w czasie pracy przy monitorze ekra­nowym okulary korekcyjne.

7.  Pamiętaj, by w czasie pracy kserokopiarki nie podnosić pokrywy urządzenia i nie pracować przy uszkodzonej pokrywie (z uwagi na promieniowanie laserowe). To samo dotyczy drukarki lase­rowej.

8.  Nie dopuszczaj do kopiowania zszytych dokumentów i nie używaj drobnego sprzętu biurowego (np. spinaczy) do łączenia dokumentów w trakcie ich kopiowania.

9. Pamiętaj, by w czasie kopiowania lub drukowania używać oryginalnych, zalecanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych.

10.   Pamiętaj, by w trakcie pracy niszczarki nie włożyć przy­padkowo palców do jej szczeliny.

11.   Dbaj o to, by w czasie pracy niszczarki wszystkie luźne części twojego ubrania, a także włosy były z dala od otworu wejściowego urządzenia.

12.   Sięgając po dokumenty znajdujące się na górnej, trud­no dostępnej półce szafki biurowej, korzystaj zawsze z drabiny rozstawnej. Pamiętaj, by nie stosować drabiny przystawnej zamiast rozstawnej.

13.   Pamiętaj, że na stanowisku pracy nie wolno palić tytoniu i używać otwartego ognia.

14.   Pamiętaj, by na twoim stanowisku pracy była zapewniona prawidłowa wymiana powietrza.

15.   Zachowaj szczególną uwagę podczas używania drobnego sprzętu i innego wyposażenia biurowego - nożyczek, spinaczy, zszywek itp. Nie lekceważ nawet drobnych skaleczeń, opatrując je, korzystaj z wyposażenia apteczki pierwszej pomocy.

16.   Pamiętaj, by w pomieszczeniu biurowym nie kumulował się jednocześnie hałas dochodzący z różnych tzw. gło­śnych urządzeń.

17.   Noś wygodne obuwie na podeszwie antypoślizgowej.

18.   Aby zmniejszyć narażenie na stres zawodowy, pamiętaj, aby: prawidłowo zorganizować swoje stanowisko pracy, pra­widłowo rozplanować i wykorzystać czas pracy, prawidłowo reagować na sytuacje stresogenne i być osobą asertywną.

Czynności do wykonania po zakończeniu pracy

1.  Zamknij okna, odłącz sprzęt biurowy od napięcia elek­trycznego i wyłącz oświetlenie.

2.  Uporządkuj stanowisko pracy i schowaj dokumenty we właściwe miejsce.

3.  Sprawdź, czy pozostawione stanowisko pracy nie stwarza jakichkolwiek zagrożeń.

Zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych

1.  Przerwij pracę w przypadku nieprawidłowego działania sprzętu, postępując dalej zgodnie z instrukcją obsługi. W razie awarii powiadom osoby upoważnione do naprawy urządzenia.

2.  W razie pożaru postępuj zgodnie z instrukcją ppoż.

3.  W przypadku porażenia współpracownika prądem w pierw­szej kolejności musisz odłączyć zasilanie, a następnie udzielić mu pierwszej pomocy i powiadomić o zdarzeniu przełożonych.

 

 

 

Opracował :                             Zatwierdził:

Dodaj do ulubionych Zgłoś naruszenie regulaminu

Komentarze (2)


Aby dodać komentarz musisz się zalogować.


Brak komentarzy

Instrukcje od rikoo